Opel Astra-F 1.8-16V (X18XE) Cool Edition


Inbouw van de Lexus-style achterlichten

Tijd: ongeveer 1.5 uur, inclusief testen van de lichten
Benodigheden:
- Ratel met met verlengstuk en 8 mm kop (zeshoekig)
- Siliconenkit, ik heb sanitairkit gebruikt omdat ik daarvan zeker weet dat deze zeep en schimmelresistent is.
- 2 oranje gekleurde 21W lampjes (meegeleverd door Carpartstuning)
- 4 heldere 21W lampjes, er zitten er 8 in de standaard achterlicht-units van de Astra
- 2 heldere 21/5W lampjes, deze kan je bij willekeurig tankstation voor ongeveer 3 Euro per 2 krijgen


Natuurlijk moet de achterklep open, en beginnen we van binnenuit te werken.

Door op de plaatjes te clicken krijg je een groter plaatje. Door op de knop "terug" van je browser te komen, kom je weer op deze tekst. De toets "backspace" of "back" (in het geval van een "Internet Keyboard") doet hetzelfde.



1. Vrijmaken van de achterlichten
Dit is een eenvoudige klus. Neem de plastic afdekkapjes weg, zoals je zou moeten doen al je één van de achterlichten moet vervangen.


2. Stekker van de licht-unit verwijderen
Duw op het zwarte handeltje, op het punt het verst van de stekker vandaan. Je kan dan de stekker van de lichtplaat lostrekken.


3. Verwijderen van de lichtplaat
Midden op de achterkant van de licht-unit zit een grijze horizontaal verlopende flap. Duw deze naar beneden, en de lichtplaat komt los. Dit doe je ook als je een lamp moet vervangen.

4. Losschroeven van de achterlicht-unit
Duidelijk zichtbaar zijn 4 schroeven. De twee het meest naar het midden toe zijn met de ratel, verlengstuk en 8 mm kop te verwijderen. De twee het verst naar buiten zijn met een hulpstuk te verwijderen. Helaas weet ik daar de technische term niet van. Als de vier schroeven los zijn, kan de licht-unit zo vanuit de kofferbak naar buiten worden geduwd.


5. Schoonmaken van de opening van de licht-unit
Tenzij je een gloednieuwe wagen hebt, zijn de randen van de openingen van de licht-units vies. Met bijvoorbeeld Glassex kan je de boel snel schoonmaken. Dit is noodzakelijk om de siliconenkit goed te kunnen laten hechten (zie later).


6. Plaatsen van de Lexus-style (of andere pasklare units)
De nieuwe licht-units schuif je zo op de plaats van de oude. Houd de unit met één hand tegen, en zet alvast een schroef vast. Draai deze handvast. Daarna kan je de unit loslaten en de andere drie schroeven plaatsen. Met de ratel draai je de schroeven goed vast. Aan te bevelen is om deze kruiselings vast te draaien (zoals je dat doet bij de bouten van je wielen.

7. Lampjes plaatsen
Plaats lampen in de lamphouders op de daarvoor bestemde plaatsten. In mijn geval stond op de achterkant van de units duidelijk welk type lamp op welke aansluiting moest.
Let op: dit geldt alleen voor de type lampen die ik bij Carpartstuning heb gekocht!
- Achterlicht en stop(rem)licht: Rode, groene en zwarte draad, 21/5W helder lampje, positie onder aan de buitenkant.
- Knipperlicht: Gele en zwarte draad, 21W oranje lampje, positie boven aan de buitenkant.
- Achteruitrijdlicht: Witte en zware draad, 21W helder lampje, positie boven middenin.
- Mistachterlicht: Blauwe en zwarte draad: 21W helder lampje, positie meest naar het midden toe.
Deze volgorde vond ik het gemakkelijkste werken. Plaatsen van de lampjes is eenvoudig. Let op de inkepingen in de licht-unit en de uitstulpsels op de lamphouders. Draai de lampjes (niet te hard) in de richting zoals aangegeven op de lamphouders. Het vervangen van de lampjes in de toekomst (mocht er eentje doorbranden) is een klusje van nog een minuutje.
Let er even op dat je het glas van de lampjes niet met je vette vingers aanraakt. Als dat gebeurd is, en de lampjes branden, wordt het glas niet gelijkmatig warm. Daardoor branden de lampjes sneller door.


8. Stekker weer aansluiten
Dit kan eigenlijk maar op 1 manier. Beetje doorduwen zodat het zwarte palletje van de stekker (vanaf de auto) goed in het stekkertje van de lichtunit valt.


9. Sluiten van de lichtunit
Duw de naar buiten getrokken draad (als dit is gebeurd) weer wat terug de carrosserie in en plaats de plastic afdekplaatjes weer terug.

10. Afdichten van de lichtunits
Tenzij je een pasklare rubberen ding hebt die tussen de licht-unit en de carrosserie gaat, wordt aangeraden om de licht-untis af te kitten met siliconenkit. Dit is om condensvorming te voorkomen. Probeer de spleten rondom de licht-unit zo volledig mogelijk van kit te voorzien. Siliconenkit, maar ook sanitairkit is niet schadelijk voor de huis (tenzij je allergisch bent), dus je kan het met een vinger netjes verdelen.


Dat was het eigenlijk, simpel toch?




Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. De tekst is bedoeld ter illustratie, op de manier zoals de schrijver van deze tekst het ervaren en gedaan heeft. Plaatsing van de achterlicht-units geschiedt op eigen risico.