Opel Astra-F 1.8-16V (X18XE) Cool Edition


20-06-2005 heb ik bij Perringa en van Bakkum Motorsport in Leiden de Koni 1130 Sportkit besteld. De inbouw is door hen uitgevoerd in een halve dag.

Voor de Astra-F is de Koni-Kit 1130-2202 beschikbaar. Deze is geschikt voor de hatchback (3- en 5-deurs), sedan en cabrio. Dieselrijders kunnen deze set niet gebruiken. Ik weet niet zeker of de Astra GSI-rijders deze set kunnen gebruiken.
Verlaging van 35 mm voor en achter iets minder en de hardheid is instelbaar, ook als ze al zijn ingebouwd.

Aan de voorkant een verlaging van 35 mm (spatbord van 630 mm hoogte naar 595 mm hoogte gezakt). De wielkast zit er ook voller uit.
Aan de achterkand is een verlaging van bijna 2 cm gerealiseerd. De auto heeft nu een iets meer uitgesproken wigvorm. De koplampen hoefden niet te worden bijgesteld, omdat deze iets te hoog schijnen. Nu staan ze goed.

En dan het weggedrag van de auto. Tot zo ver heb ik alleen de minst harde instelling geprobeerd. Het eerste wat opviel is insturen. Dit gaat veel directer, je hebt de neiging de bocht scherper in te sturen, om in de bocht iets terug te draaien. Dat kwam door de oude vering en demping. Het is nu bocht inschatten, sturen en laten staan (als je de bocht goed hebt in geschat). De auto volgt alsof hij rails staat, geweldig. De bochten kan je dus sneller nemen, en met een hogere snelheid. Doordat het overhellen veel minder is, blijft de achterkant mooi volgen. De voorbanden hebben veel grip, en er is minder onderstuur.
Bij optrekken en remmen kantelt de wagen nauwelijks meer om de breedte-as. Zeker de duikneiging bij hard remmen is weg, waardoor de achterbanden langer en beter mee kunnen doen met remmen. Scheelt zeker een meter of 2 bij afremmen van 100 km/uur, en dat geeft toch wel een veilig gevoel!

Dus rozengeur en manenschijn? Niet helemaal. Deuken en korte hobbels in de weg worden ongenadig hard doorgegeven aan de bestuurder en inzittenden. Nee de aanslagrubbers van de demping worden niet geraakt, maar je krijgt wel het kartgevoel. Nu heb ik de voorbanden vervangen door Pirelli P5000 (was Continental Premium Contact). De Pirelli's hebben een wat minder stugge wang, waardoor ze ook wat klapjes kunnen absorberen. Toch zijn ze behoorlijk goed met het opvangen van laterale (snelle snelwegbochten) krachten. Ze vallen niet tegen! Toch wil ik ze in de toekomst vervangen door de P6000, die vond ik in de regen beter. Die zaten onder mijn Lancia (met 205 pk...).


De veerpootbrug heb ik inmiddels in mijn bezit en is afkomstig van Carpartstuning. Helaas past deze niet zonder al te veel aanpassingen. Enkele reservoirs zitten in de weg.

In de toekomst komen er nog sterkere remschijven op (waarschijnlijk van EBC), met betere remblokken (EBC Green Stuff). Ook zit ik sterkere remslangen te overwegen. Mocht de situatie zich voordoen, wil ik misschien nog het ABS-remsysteem van een loop of sloop Astra GSi overzetten.
.