Opel Astra-F 1.8-16V (X18XE) Cool Edition


De motor van een auto wordt zo geproduceerd dat deze in verschillende delen van de wereld gebruikt kan worden. De weersomstandigheden verschillen van land tot land, zo ook de kwaliteit van benzine. Ook moet de motor kunnen werken hoog in de bergen, maar die hebben we in Nederland niet. Daarom wordt niet het uiterste uit de motor gehaald. Er is sprake van een compromis waardoor de motor gemiddeld optimaal presteert. Natuurlijk speelt de levensduur van een motor ook mee. Kijk maar naar Formule 1 motoren van 2 jaar terug. Die gingen maar 1 raceweekend mee.

De X18XE motor is tussen 1996 en 1998 gemonteerd in de Astra F en Vectra B. Door toepassing van een ander motormanagement systeem, secundair inspuitsysteem en variabele luchtinlaat, kon de 1.8-16V aan de emissie eisen van EU 96 voldoen. Ten opzichte van de C18XEL is het vermogen gelijk gebleven, maar het maximum koppel is 2 Nm gestegen en is bij 400 rpm minder al beschikbaar (3600 rpm vs 4000 rpm). De C18XEL (1995-1996) is weer afgeleid van de C18XE (1993-1994) die een andere nokkenas heeft en een ander motormanagement.
Door de verschillende aanpassingen zijn de motoronderdelen en daarmee ook de mogelijkheden van motortuning niet geheel uitwisselbaar. Sommige onderdelen kunnen vervangen worden met onderdelen van de X20XEV motor. Dit is niet de GSi motor, dat is de C20XE.

Op zich maakt de X18XE de Astra-F tot een redelijk vlotte auto. Als je de motor boven de 3500 rpm houdt, kan je met een groot deel van autorijdend Nederland meekomen. In 1996 was een tijd van 0-100 km/uur van minder dan 10 seconden best heftig, maar dat is nu voor een gemiddelde diesel ook al haalbaar. De gemiddelde diesel is uitgerust met een turbo, zodat aanpassing van het motormanagement voldoende is om tot 20% meer vermogen te krijgen. Bij atmosferisch ademende motoren is dat niet het geval.

Toch wilde ik wat meer vermogen in m'n auto. Meer vermogen kan je bereiken door meer en sneller benzine te verbranden. Voor het verbranden van benzine heb je zuurstof nodig. Een eenvoudige en relatief betaalbare oplossing is het vervangen van het standaar luchtfilter. Deze is gemaakt om het aanzuiggeluid niet al te overheersen te maken. De lucht moet door een papieren filter (anders komt er allerlei rotzooi in je motor) via verschillende bochten. Dit geeft weerstand, en zorgt ervoor dat er minder lucht bij de motor kan. Vergelijk het met ademhalen door een rietje. Als je TV zit te kijken merk je er niet zo veel van, maar als je een paar trappen loopt, wil je dat rietje zsm weg doen. Hoe krijg je meer lucht in de motor? Een turbo perst lucht de motor in, evenuteel vergezeld van een intercooler. Deze koelt de lucht af waardoor het volume afneemt, en er dus meer zuurstofmolekulen in dezelfde volume lucht past. Een turbo achteraf inbouwen is een dure grap.

Door het standaard luchtfilter te vervangen door een open luchtfilter, kan de motor meer direct lucht aanzuigen. Helaas wordt een deel van de lucht opgewarmd door de motor, zoals op de foto's is te zien. In de file in de zomer merk je dat wel, de motor heeft na langer stilstaan af en toe moeite om niet af te slaan. Als je rondrijdt, merk je dat de motor sneller reageert op het gaspedaal. Het geluid dat de motor produceert is zeker buiten de wagen, apart te noemen.

Inmiddels gemonteerd: K&N 57i Performance Kit (model 0083-2) voor de X18XE.


Montage is eenvoudig. Het standaard luchtfilter is met enkele schroeven vast gezet, links achter de koplamp. De K&N set wordt pasklaar geleverd met een duidelijke inbouw handleiding. Alles bijelkaar ben je 45 tot 60 minuten bezig. Bij een wagen voorzien van airconditioning is er weinig ruimte om de luchttoevoerpijp achter de grille te plaatsen, maar het past precies.

Remus 2x76 mm einddemper

Vanaf 1996 heeft Opel gekozen voor een ander ophangsysteem voor de uitlaat. Een nieuwe sportieve einddemper kost je al gauw 300 Euro, exclusief montage. 2e hands kan je ze voor rond de 100 Euro krijgen. Toevallig kwam ik een Remus einddemper tegen op Marktplaats. Deze heeft onder een 1.8-16V GSi gezeten. Montage was niet eenvoudig. Gelukkig was er een bedrijf in Sassenheim die de klus aan kon, en er ook voor gezorgd heeft dat de middenpijp gemakkelijk kan worden vervangen.
Ook het uitlaatsysteem kan er voor zorgen dat de motor gemakkelijker kan ademen. Vergelijk het met inademen zonder rietje, en uitademen met. De einddemper zorgt ervoor dat de wagen weinig herrie maakt door allerlei dempende materialen te gebruiken waarlangs te uitlaatgassen moeten gaan. Als er geen lucht uit kan, kan er ook niet meer in, en we willen juist meer lucht de motor in krijgen! Nu geeft een andere einddemper wel iets minder luchtweerstand, maar het gaat voornamelijk om het geluid. Ik heb gekozen voor Remus, omdat deze voldoet aan het E-keurmerk, of wel, geen problemen met de APK. Erg verslavend zijn de plofjes die je hoort bij het overschakelen als je de motor boven de 3500 rpm houdt.


De middendemper hoop ik na de jaarwisseling te vervangen. Eerst vakantie vieren in december.

In de (verre) toekomst in volgorde van (hopelijk) plaatsing/monteren/aanpassen:
- Chiptuning
- Middendemper vervangen, originele kat laten zitten
- Sterkere drijfstangbouten
- Scherpere (ietsjes maar) nokkenassen
- Uitlaatspruitstuk vervangen
- Vliegwiel ietsjes lichter maken (15-20%)
- Reviseren + flowen + hoonen cilinderkop (bij 175.000 of 200.000 km)
- Ergens wanneer de benzinepomp en/of de lucht-massameter het niet meer aan kan, vervangen die hap voor betere (bijvoorbeeld GSI-16V) expemplaren.
- Koppelingssysteem vervangen (platen en drukgroep).
- F28 versnellingsbak!!!!